v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

آمین چیست


١٤٠٣/١/٣٠
آمین چیست؟
آمین‌ها مشتقاتی از آمونیاک محسوب می گردند که در آن‌ها یک یا چند اتم هیدروژن با یک گروه آلکیل یا آریل جایگزین گشته اند. از همین رو در قالب آلکیلامین و آریل آمین قابل شناخت هستند. از سوی دیگر آمین‌ ها از لحاظ ساختمان مشابه آمونیاک می باشند که در ضمن آن، نیتروژن این قابلیت را داراست که تا ۳ اتم هیدروژن را به یکدیگر پیوند ببخشد. ترکیبات نیتروژن اتصال گشته به مجموعه ای از کربونیل آمید نام گذاری گشته اند و صاحب ساختمان R–CO–NR′R″ می باشند. ناگفته نماند که آمین ها از لحاظ ویژگی در شرایط کاملا متفاوت از یکدیگر قرار می گیرند.
 
 
انواع آمین
  • مونو اتانول آمین
  • دی اتانول آمین
  • تری اتانول آمین
  • مونو کلر و آمین


فرمول حاکم در ساختمان آمین ها
مشابه ساختمان آمونیاک، آمین‌های اولیه و ثانویه از هیدروژن پروتیک بهره مند می باشند و نشان دهنده میزانی از اسیدیته هستند. بدین ترتیب که آمین‌ های نوع فاقد کمترین هیدروژن پروتیکی به حساب می آیند و به محدودیت میزان اسیدیته اطلاق می گردند. میزان pKa برای آمین‌های نوع اولیه و ثانویه به ۳۸ می رسد و آن ها را به نوعی اسید تضعیف گشته مبدل می سازد. در این صورت اگر pKb آن را بگیریم به ۴ می رسد. این موضوع سبب می گردد تا آمین‌ ها شرایط بهتری را برای بازی داشته باشند. از همین رو محلول آبی را می توان نوعی آمین با درصد قلیایی بالا خواند.
 و اما Amen یکی از برجسته ترین گروه های ترکیبات آلی بشمار می آیند. این امکان وجود دارد که آمین‌ ها را در اکثر ماتریس‌ ها، چون شرایط محیطی، مواد خام صنعتی، فاضلاب و پسماند ها بیابیم. شناخت آمین‌ ها یک امر پر چالش محسوب می گردد و عموما از تکنیک‌های کروماتوگرافی به جهت سهولت بخشی ن به چنین شرایطی کمک گرفته می شود.
برای گروه آمین های فرار، کروماتوگرافی گازی یک شیوه کاملا بی نقص محسوب می گردد. به منظور مجزا گشتن و تشخیص، Amen در گام اول آن را به مشتقات آمین مبدل می سازد. شیوه میکرو استخراج فاز جامد هم به طور فزاینده‌ای به جهت شناخت آمین‌ های فرار یک روش صاحب کاربرد می باشد.
 
آمین چه کاربردی دارد؟
آمین‌ صاحب کاربری وسیع و قابل توجهی در طی زندگی روزمره ما انسان ها می باشند،که از معمول ترین آن ها می توان به حضور موثر آن در روند تصفیه آب، تولید دارو و توسعه حشره کش‌ ها و آفت‌کش‌ ها اشاره داشت. البته که نمی توان از نقش آمین در روند تولید اسید های آمینه که بلوک ساختاری پروتئین در موجودات زنده نقش دارند، چشم پوشید. ساختار تشکیل انواع ویتامین‌ ها ریشه در حضور آمین‌ ها دارند.
سروتونین یکی از انواع آمین های حیاتی محسوب می گردد و در جایگاه یکی از منتقل کنندگان عصبی ابتدایی وارد عمل می گردند. این گروه از آمین به جهت کنترل گرسنگی در جسم و صعودی گشتن سرعت عملکرد مغز یک عمل حیاتی محسوب می گردد. گروهی از دارو های شناخته شده مسکن چون مورفین و دمرول، تولید گشته از آمین ها هستند.

 

 
چگونگی گروه بندی آمین ها
آمین ها، آلکیل و آریل به شکل واحد، وابسته به تعداد اتم های کربن مجاور نیتروژن در سه دسته سازمان دهی گشته اند. این گروه از ترکیبات آلی در دسته باز ها قرار می گیرند و متشکل از یک اتم نیتروژن مرکزی و همینطور یک و یا دو یا سه گروه آلکیل اتصال گشته به آن می باشند. در ادامه با ۳ گروه از آمین ها آشناییت خواهیم یافت.
 
آمین های اولیه :
آمین های اولیه، زمانی ایجاد می گردند که یکی از سه اتم هیدروژن بکار گرفته شده در آمونیاک به واسطه ی یک گروه آلکیل یا آمین معطر جایگزین گردد. آمین های اولیه حائز اهمیت، متیل آمین، بیشتر اسیدهای آمینه و عامل بافر را شامل می شوند. بدین صورت که آمین های معطر اولیه صاحب آنیلین می باشند.
 
آمین های ثانویه :
ویژگی بازی آمین نوع دوم از سایرین بالا تر است. آمین های ثانویه صاحب دو جایگزین آلی می باشند که توام با یک هیدروژن به نیتروژن اتصال می یابد. نمایندگان برجسته دارای دی متیل آمین هستند، در صورتی که یک نوع از آمین معطر این قابلیت را داراست که در جایگاه یک دی فنیل آمین نیز قرار گیرد.
 
آمین های سوم :
اما در نوع سوم از آمین ها، نیتروژن با جایگزینی ۳ ماده آلی همراه است.