v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

کلروفرم


١٤٠٣/١/١٦
​کلروفرم چیست ؟ 
زمانی که در باب کلروفوم سخن به میان می آوریم، اشاره به مایعی فاقد رنگ، با ویژگی فرار و صاحب رایحه ای چون اتر داریم که در تقسیم بندی حلال های قطبی جای داده می شوند. این محلول به عنوان گام ابتدایی در روند تولید کلرو دی فلوئورمتان در قالب خنک کننده در سیستم های تهویه خانگی و یا فریزرهای عظیم کاربرد دارند. از طرف دیگر در روند ساخت فلوئوروپلیمرها مورد استفاده می باشند. این همه مزیت در حالیست که کلروفرم ها به جای حلال، انتقال دهنده حرارت در خاموش کننده های آتش، ماده اولیه در تهیه رنگدانه ها و آفت کش ها و سایر موارد صاحب قابلیت استفاده چشمگیری می باشند که در ادامه به شکل جامع تری با آن ها آشناییت خواهیم یافت. توجه داشته باشید که استفاده از کلروفرم به عنوان یک بیهوش کننده با ممنوعیت کامل همراه است و فقط در مواقع محدود در حوزه دندانپزشکی و تولید بعضی از دارو ها به جهت درمان گروهی از بیماری مورد استفاده واقع می گردد.
 
 
شیوه تولید کلروفرم
دو شیوه معمول به جهت تولید گشتن کلروفرم وجود دارد. کلردار کردن متان و کلریناسیون متیل کلراید تولید گشته به واسطه واکنش ایجاد شده بین متانول و هیدروژن کلراید. قابل ذکر است که شیوه های رایج دیگری هم به جهت اطلاق به تولید کلروفرم رایج گشته که به عبارت زیر است:
  • کلریناسیون متان:
در این شیوه با بکارگیری راکتور های بستر ثابت، این امکان برآورد می گردد تا به بازده ۹۰ تا ۹۵ درصدی دست یابد .
  • کلریناسیون فتوشیمیایی :
بازده در این شیوه یک آمار ۹۰ درصدی را از آن خواهد ساخت . بدین ترتیب که میزان ظرفیت راکتورها اندک است و از همین رو بسیار کند عمل می کنند .
  • واکنش بین استون و کلر :
این واکنش در راکتور بچ رخ داده و محصول پایانی از راکتور به واحد تقطیر ارسال گشته و می توان تا ۸۶ الی ۹۱ درصد آن را جدا سازی و خالص نمود.
 
 
کلروفرم چه کاربردی دارد؟
این ماده توانسته تا کاربرد چشمگیری در صنایع دارویی به جهت استخراج آلکالوئید ها از مواد گیاهی را به خود اختصاص دهد که از برجسته ترین آن ها میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
  • مورد استفاده در حوزه پزشکی به عنوان یک بی حس کننده بسیار قوی
  • قابل استفاده در قالب یک حلال در استخراج آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و طعم دهنده ها
  • بکارگیری آن در صنعت به جهت مجزا نمودن ترکیبات آلی
  • مورد استفاده در آزمایشگاه به جهت مراقبت از بافت های آلی
  • کاربرد چشمگیر در حوزه زیست شناسی مولکولی
  • به جهت تولید موادی چون وینیل کلراید
  • رسانای انتقال دهنده حرارت در کپسول های آتشنشانی
  • به عنوان واسطه در ساخت رنگینه ها و آفت کش هایی چون کلروپیکرین
  • برای خواب رفتن اما بدون نسخه پزشک
 
چگونه می توان کلروفرم را شناسایی و یا تشخیص داد ؟
یکی از روش های شناخت کلروفرم ، ویژگی فیزیکی حاکم در آن می باشد که از جمله آن ها می توان به بوی قوی و نقطه انجماد اشاره داشت . اما نمی‌توان هیچ روشی را به جهت شناخت دقیق این ماده اعلام داشت چراکه امکان دارد ، هماننده هر ماده شیمیایی دیگری بنظر برسد. راه دیگری که به جهت شناخت کلروفرم صورت می پذیرد، تجزیه شیمیایی آن است. این امکان وجود دارد که این ماده را به کمک کیت های آزمایش شیمیایی در آزمایشگاه یا به واسطه ی نمونه، شناسایی نمود.
 
 
کلروفرم برای بیهوشی در چه بعد زمانی کارآمد است؟
مدت زمان بیهوشی که کلروفرم می تواند به ما دهد، بستگی به شدت مقدار تعریف شده از کلروفرم و همینطور شدت نفس کشیدن فرد مصرف کننده دارد. اما در مجموع بعد زمانی لازم به جهت مورد استفاده قرار گرفتن کلروفرم به جهت بیهوشی حدود ۲ تا ۵ دقیقه است. بعد از بیهوشی به واسطه کلروفرم ، برای بازگرداندن فرد به حالت سابق یا هوشیاری می بایست مجدد، کلروفرم توسط او استنشاق گردد . ناگفته نماند که  استفاده از این ماده به سبب تهدیدات و خطرات بهداشتی و محیطی ، در شمار قابل توجهی از کشور ها محدود گشته و می بایست از طریق شخصی صاحب تخصص و با مد نظر قرار دادن شرایط ایمنی به طور کامل مصرف گردد.
 
« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
 
کلروفرم آزمایشگاهی را می توانید از فروشگاه سیتیژن تهیه نمایید.