v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

مواد اولیه دارویی


١٤٠٣/١/٩
مواد اولیه دارویی چه موادی هستند؟

گروهی از داروسازان به جهت تولید دارو از مواد گیاهی کمک می گیرند. همزمان در این مواد ترکیباتی حاکم است که پاسخی نتیجه بخش در مواجهه با نوع بیماری‌ به حساب می آید. نیاز است تا این دسته از دارو ها در بعد زمانی کوتاه تری مصرف، و توام با شرایط خاصی تولید می گردند. توجه داشته باشید که داروهای گیاهی پایه ثابت همه دارو ها و همینطور مواد اولیه اغلب آن ها می باشد. موادی که در حوزه داروسازی مورد استفاده‌ قرار می‌ گیرند و به عنوان یک پایه ثابت ایفای نقش می کنند، عموما به دو شکل شیمیایی و یا گیاهی تهیه می گردند. مواد مصنوعی مهمترین اصل به جهت دارو سازی در دارو های شیمیایی، به حساب می آیند که داروسازان برای تولید آن ها دست بکار می شوند. نا گفته نماند که همین مواد مصنوعی هم صاحب پایه و مواد ثابتی هستند، که در برخی مواقع از بعضی از منابع گیاهی استخراج و یافت می‌ گردند.
 
مواد اولیه دارویی
 
 می‌توان به جرئت بیان داشت که مواد اولیه دارویی در حیطه داروسازی با سیستم زیست فناورانه، اغلب به این دلیل می باشد که برآورد هزینه بسیار پایین تری را در قیاس با کشف و استخراج مواد اولیه دارویی گیاهی به همراه خواهد داشت و از لحاظ اقتصادی به‌ صرفه‌ تر است. این احتمال می رود که مواد اولیه دارویی گیاهی که در روند تولید دارو بکار گرفته می شود با تاثیر گذاری کاملا عکس، روی بعضی از افراد تاثیر بر عکسی را به جای بگذارد. با این اوصاف مواد اولیه دارویی‌ که از طریق خود دارو سازان تولید می گردد صاحب امنیت قابل توجه تری نسبت به دارو های گیاهی دیگر هستند.
 
بسته بندی مواد اولیه دارویی
یکی از مهمترین و حساس ترین رکن ها در صنعت داروسازی انجام بسته بندی صحیح و دقیق است. متریال قابل استفاده به جهت بسته بندی در صنعت داروسازی پلاستیک، پلیمر، شیشه، فویل آلومینیوم، کاغذ و غیره... طیف وسیعی را شامل می گردند. عموما بسته‌بندی مواد‌ اولیه دارویی کاملا مجزا و متفاوت از  بسته‌بندی دیگر صنایع بوده و حساسیت بالا تری نسبت به جهت انتخاب مواد آن صورت می پذیرد. نیاز است بدانید که میزان تقاضای بازار در سطح جهانی بسته‌ بندی دارویی، از مرز ۸۰ میلیارد دلار عبور کرد. آمریکای شمالی و اروپا کشوران پیش گام در بازار بسته بندی مواد داراویی هستند. پیشرفت چشمگیر در فن آوری های حوزه داروسازی، انتخاب بسته بندی‌ های نو و متفاوت در بخش داروسازی را شروع و میزان تقاضا به جهت انجام مواد بسته بندی متنوع را در نمودار صعودی قرار می دهد.
 

قیمت مواد اولیه دارویی دستخوش چه تغییراتی گشت؟
بعد از شیوع ویروس منحوس کرونا، قیمت گذاری مواد خام دارویی وابسته به کاهش عرضه آن ها، تولید کنندگان را در شرایط نامساعدی قرار داد. چرا که در اوج گیری موج دوم کووید به مشقت به جهت پاسخگویی به میزان تقاضای افزایش سفارش دارو ها، تحت فشار قرار گرفتند. تولیدکنندگان دارو این ضربه مهلک و شدید را به سبب افزایش قابل توجه و یکباره قیمت مواد فعال دارویی و همینطور مواد بسته بندی تجربه نمودند. این شرایط تا کاهش میزان واردات API از چین ادامه دار گشت و نهایتا به کمبود عرضه آن در بازار اطلاق گشت. طبیعتا این کمبوده یکباره و کمترین اطمینانی از عرضه با افزایش چشمگیر و چند برابری قیمت ها همراه گشت.
 
 
انواع مواد اولیه در صنعت داروسازی
منشاء داروها را می توان می‌توان، مواد اولیه معدنی، گیاهی، جانوری، مصنوعی یا نیمه مصنوعی تلقی نمود. در مجموع مواد اولیه دارویی به ترتیب در ۳ گروه زیر قرار می گیرند :
  • مواد دارویی فعال
مواد دارویی فعال جایگاه مهم‌ترین مواد اولیه دارویی را از آن خود ساخته و موظف به اعمال نقش در عملکرد دارو هستند. دقت در مقدار و نوع بکارگیری این مواد از اهمیت قابل توجهی، برخوردر بوده و نقش اساسی را در میزان تاثیر گذاری دارو ایفا می نماید.
  • مواد دارویی غیرفعال‌
مواد دارویی غیرفعال همان افزودنی‌ های دارو ها هستند و آن را به جهت استفاده بیمار به شکل مناسبی مبدل می سازد. اهداف استفاده از این مورد در خانواده دارو ها متفاوت بوده و به مطلوب ساختن نهایی آن ها اطلاق می گردد.
  • مواد اولیه بسته‌بندی
بسته‌بندی در صنعت داروسازی نیازمند دقت کامل و دقیق است. البته در قسمت قبل مفصلا به ابعاد متعدد آن پرداختیم.
 
« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است.