v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

اسید کلریدریک


١٤٠٢/١٢/١٠
​اسید کلریدریک
 
اسید کلریدریک، هیدروکلریک اسید، کلرید هیدرونیوم یک محلول شفاف، بی رنگ با بویی بسیار تند است. این اسید معدنی به شدّت قوی و خورنده بوده و محدوده پی اِچ این اسید میان صفر الی بیست است. حال قویترین اسید می باشد و حاوی فرمول شیمیایی HCI است. این ماده یک معرف شیمیایی بسیار مهم و ماده شیمیایی آزمایشگاهی می باشد.
جالب است بدانید که اسید کلریدریک ترکیبی از کلرید هیدروژن و آب نیز انواع دیگر گونه های شیمیایی چون؛ یون هیدرونیوم و کلرید است. به هنگام خُنک شدن و بدون اعمال فشار، کلریدریک به هنگام وجود آب حدوداً شصت درصد و یا کمتر به گاز تبدیل می گردد. این نوع اسید قوی کاملاً درون آب جدا می گردد. پس می توان از آن در راستای تهیه نمک های حاوی آنیون کلرید بهره گیری نمود.
 
 
با مشخصات فنی اسید کلریدریک آشنا شوید !
خصوصیات فیزیکی اسید کلریدریک چون؛ نقاط جوش و ذوب، تراکم نیز پی اِچ، به غلظت و یا مولاریته HCI درون محلول آبی بستگی دارد. آن ها در آب با غلظت به شدّت کم و نزدیک به صفر درصد تا مقادیر بیشتر از چهل درصد وجود دارد.
برخلاف کلرید سدیم، کنترل آن آسان نبوده و رعایت برخی نکات ایمنی الزامی خواهد بود. این نوع اسید دارای بویی بسیار تند، تحریک کننده است و بسیار خورنده می باشد . بدین معنا که به بیشتر چیزهایی که برخورد می کند، صدمه می رساند. مایعات واکنشی را می توان در ظرف هایی پلاستیکی ، چون ؛ ظرف هایی که از جنس پی وی سی است، به خوبی ذخیره نمود. ظروفی از جنس فلز برای این نوع اسید وجود ندارد .
در بینابین شش نوع اسید معدنی قوی متداول در شیمی، اسید کلریدریک است که حداقل‌ ترین احتمال را دارد تحت تداخل در واکنش اکسیداسیون قرار بگیرد. این نیز یکی از کم خطر ترین اسیدهای قوی در راستای کنترل بوده علی رغم اسیدیته بودن از یون کلرید غیر واکنشی و غیر سمی ایجاد شده است.
محلول های این نوع از اسید با توان متوسط در زمان ذخیره سازی کاملاً پایدار بوده و غلظت آن ها به هنگام بازگشت حفظ می شود. این خصوصیت که تحت عنوان یک واکنش خالص در دسترس می باشد، اسید کلریدریک را به یک واکنش اسیدی عالی تبدیل خواهد نمود.
 
 
 
نحوه تولید اسید کلریدریک صنعتی !
 
اسید کلریدریک با حل گردیدن کلرید هیدروژن در آب تهیه خواهد شد. کلرید هیدروژن از بسیاری از جهات قابل تولید شدن است. پس چندین پیش ماده برای این نوع اسید وجود دارد. تولید مقیاس گسترده اسید کلریدریک اغلب همیشه با مقیاس صنعتی تولید دیگر مواد شیمیایی چون روند کلرالکالی که هیدروکسید، هیدروژن و کلر تولید می نماید، یکپارچه بوده که می توان ترکیب دوّم را برای تولید این نوع ماده از نوع صنعتی مورد استفاده قرار داد .
 

 
برخی از مهم ترین کاربردهای اسید کلریدریک
  • در فرآوری چرم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در بسیاری از فرآیند هایی صنعتی چون ؛ تصفیه فلز استفاده می شود.
  • در خانوارها، اسید کلریدریک اغلب تحت عنوان یک ماده رسوب زدایی مورد استفاده است.
  • به گونه ای صنعتی جهتِ پردازش فولاد ، مواد انتخابی برای پل های معلق و ماشین یا کامیون مورد استفاده است.
  • مبدل های یونی این نوع از اسید با کیفیت بسیار بالا در بازسازی رزین تبادل یونی استفاده می گردد . به گونه ای ویژه جهتِ شست و شوی کاتیون ها از رزین ها مورد مصرف می باشد.
  • در زمان واکنش اسید کلریدریک با سنگ آهک، کلرید کلسیم تولید خواهد شد که نوعی نمک به منظور استفاده در جاده هایی یخ زده است. کلرید کلسیم در تولید مواد غذایی تحت عنوان یک تثبیت کننده و قوام دهنده در کالاهای پخته شده و نیز به عنوان ماده ضد میکروبی مورد مصرف خواهد بود.
  • در صنایع غذایی از اسید کلریدریک به عنوان افزودنی غذایی همچنین در تولید ژلاتین و فرآوری شکر مورد استفاده است. علاوه بر این ها در فرآوری انواع گوناگون محصولات غذایی چون؛ شربت، ذرت،  کوکی، کراکرها، کچاپ، غلات و سایر محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این ماده به عنوان عامل اسیدی کننده در سس ها، سبزیجات و مواد غذایی کنسرو گردیده برای تقویت طعم و کاهش فساد به کار برده می شود.
 
امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از ما درباره اسید کلریدریک برای شما مفید بوده باشد .
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است