v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

پتاسیم کلراید


١٤٠٢/١٢/٣
​پتاسیم کلراید
پتاسیم کلراید در درمانِ کمبود پتاسیم خون همراه و یا بدون آلكالوزمتابوليك ، در مسمومیت های مزمن با دیگوکسین همچنین در بیمارانی که به بیماری فلج دوره ای همراه با کمی پتاسیم خون دچار هستند ، مصرف می گردد . مکمل پتاسیم برای جلوگیری از بروز کمی پتاسیم خون در بیمارهایی که کاهش پتاسیم خون در آن ها مخاطره آمیز می باشد نیز در بیماران مبتلا به سیروز کبدی به همراه آسیت ، اسهال و استفراغ طولانی مدّت و نفروپاتی تخلیه کننده پتاسیم ، مصرف می شود . حال بهتر است جهتِ کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در رابطه با این دارو با ما در ادامه ی این مطلب از سیتیژن همراه باشید. ما اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار خواهیم داد ...
 

فارماکوکینتیک پتاسیم کلراید
دفعِ املاح پتاسیم از کلیه «به میزان نود درصد» و نیز مدفوع «به میزان ده درصد» است .
 
عوارض جانبی برجای مانده از پتاسیم کلراید
بروز اغتشاش در شعور ، ضربان نامرتب و یا آهسته آهسته قلب ، تجربه ی بی حسی و یا گِز گِز در دست های خود ، پاها یا قسمتِ لب ، بروز اشکال در نفس کشیدن ، اضطراب و استرس ، خستگی یا ضعف عضلانی ، احساس ضعف یا احساس سنگینی در قسمت پاها با مصرف نمودن این دارو گزارش گردیده است .‌
 
تداخلات دارویی حاصل از پتاسیم کلراید
مصرف به صورت همزمان داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ، ضد التهابی غیر استروئیدی ، مدر نگهدارنده پتاسیم و هپارین با مکمل پتاسیم امکان دارد منجر به افزایش میزان غلظت پتاسیم سرم و نهایتاً ایست قلبی بیمار گردد . چنانچه که به صورت همزمان داروهای آنتی کولینرژیک با شکل خوراکی کلروز پتاسیم مصرف شود ، امکان دارد شدّت ضایعات دستگاه گوارش حاصل از این دارو افزایش پیدا کند . حال آن که مصرف همزمان کلروز پتاسیم با دیگوکسین در بیماران مبتلا به دیژیتالیزه و یا بیماران مبتلا به بلوک شدید و یا کامل قلب ، به هیچ عنوان توصیه نمی گردد .
 

هشدارهای مربوط به کلرید پتاسیم
این دارو در موارد زیر بایستی با احتیاط مصرف گردد! اسهال طولانی و یا شدید و وجود اختلال در عملکرد مری ، طولانی مدّت بودن زمانِ تخلیه معده ، انسداد روده و یا قرحه گوارشی ، بروز فلج دوره ای خانوادگی ، انسداد شدید و یا کامل قلبِ فرد مورد نظر یا زیادی پتاسیم موجود در خون و حالاتی که موجب به افزایش پتاسیم موجود درون خون فرد می شود .
در بیمارانی که سالخورده هستند خطر بروز زیادی پتاسیم خون به دلیل تغییر در توانایی کلیه این دست از بیماران در دفع پتاسیم کلراید وجود دارد . مصرف این نوع از دارو برای تصحیح کمبود پتاسیم خون بایستی با احتیاط انجام بشود تا از زیادی پتاسیم خون به همراه آریتمی قلبی پیش گیری گردد . پیگیری دقیق و منظم شرایط بیمار ، وارسی الکتروکاردیوگرام و اندازه گیری غلظت پتاسیم امکان دارد الزامی باشد . به هنگام بروز اختلالات در کارآیی کلیه «کمبود در عملکرد و یا افزایش کراتینین سرم» مصرف انفوزیون کلرور پتاسیم بایستی فوراً قطع گردد .
فرآورده های دربرگیرنده کلرور پتاسیم با غلظت mEq / ml1 / 5 و mEq / ml 2 بایستی پیش از تزریق وریدی رقیق گردند . تزریق مستقیم فرآورده هایی که رقیق نشده اند امکان دارد موجب فوت بیمار مورد نظر بشود .
 

 
توصیه های دارویی مربوط به پتاسیم کلراید
  • این دارو خوراکی است و شما ملزم خواهید بود بلافاصله بعد از میل غذا و یا همراه غذا آن را مصرف کنید .
  • دوره درمانِ شما بایستی کامل گردد . به خصوص چنانچه که از داروهای مدر و یا دیگوکسین بهره می گیرید .
  • به هنگام بروز نشانه هایی از خونریزی گوارشی ، به زودی و در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید .
  • به هنگام فراموشی یک نوبت از مصرف دارو از راه مصرف خوراکی ، به محض به خاطر آوردن ، طی دو ساعت آن نوبت مصرف باید میل شود . در غیر از این حالات مصرف دارو می‌باید براساس برنامه امتداد پیدا کرده و از دو برابر نمودن میزان مصرف دارو باید پیش گیری بشود .
امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از ما در سیتیژن برای شما مفید بوده باشد . ما در طول این مطلب سعی نمودیم نکات مربوط به پتاسیم کلراید را بیان داریم . البته شما می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید .
 
 
« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
 
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است