v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

دی اتیل اتر


١٤٠٢/١١/١٢
 
دی اتیل اتر
دی اتیل اتر نوعی از فراورده‌های شیمیایی به حساب می آید و پروسه تولید آن روند آب‌گیری الکل اتیلیک ۹۶ درصد در مجاورت اسید سولفوریک ۹۸ درصد در دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد را می پیماید. اتر از حلال های مهم غیر قطبی در شیمی محسوب می گردد. وابسته به واکنش‌پذیری اندک آن و همینطور نقطه جوش پایین آن، نوعی حلال بی نظیر به جهت استخراج مواد آلی غیر قطبی به حساب می آید.
 
 
خواص فیزیکی دی اتیل اتر
  • داشتن رایحه ای شیرین و  تند
  • ترکیبی مایع مانند
  • کاملا فاقد رنگ
  • فشار بخار ۴۳۹.۸ میلی متر جیوه
  • تمامیت حلالیت اترها با قرار گیری در معرض دمای ۲۰ درجه سانتی گراد، صاحب ماهیت قطبی می باشند، از همین رو اکثریت آلکان ها در آب محلول می گردند.
 
خواص شیمیایی دی اتیل اتر
اتر نوعی محلول به شدت اشتعال پذیر است. زمانی که  تحت واکنش احتراق قرار گرفته می شود، سبب می گردد تا در نهایت دی اکسید کربن و آب تشکیل شود.
 
کاربردهای دی اتیل اتر
پیش از آنکه اتر به عنوان یک بیهوش کننده مورد استفاده قرار گیرد، به شکل موضعی، استنشاقی و به جهت تحقق اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت. اتر تنها به میزان اندکی در آب محلول می باشد ولی بی شک، حلال بی نظیری به جهت ترکیبات آلی غیر قطبی بشمار می آید. نزدیک به 65% از آمار اتر تولید گشته در قالب حلال برای موم ها، چربی ها، روغن ها، صمغ ها، رزین ها، نیتروسلولز، لاستیک طبیعی و دیگر مواد آلی مورد استفاده قرار می گیرد.
مضاعف بر کاربری حلال، به عنوان یک عامل استخراج کننده و شست و شو دهنده مواد موثره گیاهی و حیوانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همینطور، 25 درصد از تمام ماده اتری تولید گشته در سنتز مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به عنوان واسطه ای محسوب می گرددکه در روند تولید مونو اتانول آمین کاربرد دارد. از کاربرد های برجسته این ترکیب می توان به تهیه نمودن معرف گرینیارد اشاره داشت. بعضی دیگر از این کاربرد ها به قرار زیر است:
  • ماده بیهوشی در پروسه درمانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی
  • سیال آغاز نمودن با هدف استخراج و استحصال در موتورهای دیزلی و بایودیزلی
  • ماده واسطه یه جهت تهیه نمودن مواد دارویی صاحب ارزش
  • از طرف دیگر به عنوان پیشرانه آئروسل و کاهنده ویسکوزیته در محصولات آرایشی بهداشتی به کار می آید
  • دی اتیل اتر به عنوان ماده بیهوشی
این ماده، با دارا بودن خاصیت ایجاد بیهوشی استنشاقی در گذشته صاحب کاربری قابل توجهی بود اما وابسته به دلایل متعددی کاملا حذف گردید.
  • به عنوان سوخت
این ماده به سبب فراریت و قابلیت اشتعال قابل توجه به عنوان سیال راه اندازی، به جهت موتورهای بنزینی و دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • حلال عالی
این مواد به سبب دارا بودن قدرت پذیرش پیوند های هیدروژن و همینطور ترکیب گشتن با نیروهای لاندن گروه های آلکیل که با اکسیژن صاحب پیوند هستند، نوعی حلال عالی در حوزه طیف وسیعی از ترکیبات محسوب می گردد.
 
 
نکات ایمنی استفاده از اتیل اتر
در صورت استنشاق دی اتیل اتر، دچار گشتن به سردرد ، بروز حالت تهوع ، استفراغ و گاهی از دست دادن سطح هوشیاری، رخدادی بدور از انتظار خواهد بود. چنانچه این ترکیب در مواجهه با پوست یا چشم قرار گیرد، سبب تحریک آن و بروز رنجش از سویش خواهد گشت. تنفس اتر در بعد زمانی طولانی سبب تحریک بینی و گلو شده و از طرف دیگر به بروز احساس خواب آلودگی ، برانگیختگی ، سرگیجه ، استفراغ ، تنفس نامنظم و بزاق،  منتهی می شود. هر چه بعد زمانی قرار گیری در معرض این محلول به طول انجامد، بروز آسیب جدی به کلیه ها، بیهوشی و حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت‌.
 
کمک های اولیه در مواجه با خطرات دی اتیل اتر
  • در صورت مواجهه دی اتیل اتر با چشم :
در صورت بروز چنین رخدادی نیاز است تا فرد، در بعد زمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، چشم خود را به کمک آب فراوان و همینطور صابون شسته تا در اولین فرصت و در کوتاه ترین بعد زمانی ممکن به بیمارستان منتقل گردد.
  • تنفس این مایع :
در صورتی که فرد در معرض استنشاق اتیل اتر قرار گیرد، آمادگی دچار گشتن به هر سانحه ای را داراست. از همین رو او را به فضای آزاد انتقال دهید تا هوای تازه شرایط تنفسی او را بهبود بخشد. چنانچه نیاز بود باید نفس مصنوعی دریافت کند تا اورژانس به محل برسد.
  • بلعیدن این اتیل اتر :
اصلا نیاز نیست تا فرد را در در اجبار تهوع قرار دهید. لباس هایش را تا حده امکان آزاد نمایید و از خوراندن هر چیزی به او امتناع ورزید تا در زمان اندکی توسط پزشک معاینه شود.
  • برخورد با پوست:
در چنین شرایطی، بدون کمترین معطلی، سطح پوستتان را به کمک مقدار زیادی آب شسته و بعد از آن به کمک کرم نرم کننده، سطح آن را پوشش دهید. اما در صورتی که آسیب وارده به پوست جدی تر باشد، می بایست از کرم آنتی باکتریال استفاده و سریعا به پزشک متخصص مرتبط مراجعه نمایید.
 
 


« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
 
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است