v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

پلی اتیلن اکساید


١٤٠٢/١٠/١٤
 
پلی اتیلن اکساید
پلی اتیلن اکساید در دمای اتاق قابل اشتعال است . بیشترین کاربرد چنین ماده ای در تهیه و ساخت دیگر مواد شیمیایی چون ؛ ضد یخ ها خلاصه می شود . در مقدار کمتر ، از این ترکیب به عنوان یک سموم دفع آفات و همچنین ماده ضد عفونی کننده بهره گیری می گردد . ترکیب فوقانی به علت صدمه رسانیدن به DNA جزئی از مواد سرطان زا طبقه بندی گردیده است . به علت اشتعال پذیری و خطر بسیار این ترکیب سنتز این ماده بایستی با احتیاط انجام بشود . علاوه بر این ها خانه هایی که در نزدیکی کارخانجات تولید اتیلن اکساید قرار گرفته اند ، چندان در امان نیستند .
 

 
مشخصات فیزیکی پلی اتیلن اکساید
فرمول شیمیایی ماده معرفی شده C2H4O نیز وزن آن 44.1 گرم در مول می باشد . فشار بخار برای اتیلن اکساید 1.095 میلی متر جیوه در دمای بیست درجه سانتیگراد برآورد شده است . در دمای بیست درجه سانتیگراد حلالیت چنین ترکیبی درون آب mg/L 106 * 1 بوده و در الکل ، بنزن ، استون قابلیت حل شدن دارد . ماده فوق الذکر حاوی آستانه بو 787 میلی‌گرم در متر مکعب می باشد .
 
چه خطراتی جان فرد را تهدید می کند ؟
پلی اتیلن اکساید یک ترکیب سرطان زا است ، می تواند سرطان هایی چون ؛ لنفوم ، لوسمی را به وجود آورد . با این وجود سرطان معده و سینه برای کارکنانی که با این ماده ارتباط دارند ، گزارش گردیده است . علاوه بر مشکلات نام برده شده در قسمت فوقانی متن ، منجر به بروز چَشم درد ، گلو درد ، تنگی نفس و تاری در دید ، حالت تهوع ، سردرد ، تشنج ، سرفه و تاول می گردد .
با توجه به مشکلات نام برده شده اداره ایمنی و بهداشت کار چهارچوب هایی را برای آن دست کارگرانی که با این ماده کار می نمایند ، در نظر گرفته است . میزان مجاز پلی اتیلن اکساید درون هوا 1ppm برای هشت ساعت کار گزارش گردیده است . اشخاصی که به صورت کوتاه مدّت در معرض چنین ماده ای قرار دارند ، نباید با بیشتر از 5ppm این ماده در پانزده دقیقه ارتباط داشته باشند .
 
 
نحوه تولید پلی اتیلن اکساید
این ماده را می توان با واکنش اکسیژن و اتیلن در دمایی بالغ بر دویست الی سیصد درجه سانتیگراد و فشار 10-20‌ بار تولید نمود . بازده این واکنش چیزی برابر با هشتاد الی نود درصد است .
 
برخی از مهم ترین کاربردهای اتیلن اکساید
 
پلی اتیلن اکساید و مشتقات آن جهت ساخت طیف وسیعی از مواد و کالاهایی که هر روز از آن ها استفاده می نماییم ، بهره گیری می شود . برخی از این محصولات عبارت اند از ؛ الیاف پلی استری ، فایبرگلاس ، بسته بندی پلاستیک . علاوه بر این ها ماده فوق به صورت مستقیم جهتِ استریل کردن تجهیزات چون تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد .
 
 
 
 
کاربردِ صنعتی
حدوداً می توان چنین گفت تمامی پلی اتیلن اکساید تولیدی از پتروشیمی ، به عنوان یک حد واسط در تولید دیگر مواد شیمیایی که در تولید موادی همانند الیاف پلی استری جهتِ ساخت لباس ، فرش و... به کار برده می شود ، مورد بهره مندی قرار می گیرد .
یکی از قابل توجه ترین کاربردهای این ترکیب ساخت EGها است . این نوع ترکیبات به عنوان ضد یخ هم استفاده می شوند ‌.
 
چند ماده شیمیایی که توسطِ این ماده ساخته می شود:
  • مونو اتیلن گلیکول
کاربرد در ساخت ضد یخ ها برای موتور ، تولید pet « الیاف پلی استر ، بطری » ، مایعات انتقال حرارت ، باند فرودگاه و ... ‌.
  • دی اتیلن گلیکول
کاربرد در ساخت پلی اورتان ، پلی استر ، پلاستیسایزرها همچنین خشک کردن گازها و حلال ها .
  • تری اتیلن گلیکول
کاربرد در تولید پلی اورتان ، حلال ها و لاک ها ، پلاستی سایزر ، خشک نمودن گاز و رطوبت گیرها .
  • اتانول آمیل ها
مورد بهره گیری در تصفیه سازی گازهای طبیعی ، مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت نساجی ، شوینده و لوازم آرایشی .
علاوه بر دیگر مشتقات این ماده در ساخت انواع محصولات دیگر چون ؛ پمادها ، پاک کننده ها ، داروها ، وسایل مراقبت شخصی ، مایع انتقال حرارت و... مورد بهره گیری واقع می شود ‌.
 
امیدواریم که اطلاعات ارائه شده از پلی اتیلن اکساید برای شما مفید بوده باشد . حال شما می توانید در صورت نیاز با کارشناسان ما در سیتیژن تماس بگیرید .
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است