v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

اتانول آمین


١٤٠٢/١٠/٧
 
اتانول آمین چیست؟
زمانی که در باب اتانول آمین، سخن به میان می آید مبحث وسیعی مورد اشاره است که در ضمن آن به مونو اتانول آمین (MEA)، دی اتانول آمین (DEA) و تری اتانول آمین (TEA) با کاربری های متفاوت نیز پرداخته می شود. خانواده اتانول آمین ها کاربرد های متعددی همانند پروسه شیرین سازی گاز، عامل شوینده و روان کننده، بکارگیری در فرمول بندی پاک کننده های ویژه و شوینده ها، در تولید نمک های آمینی و کنترل نمودن pH را دارا هستند. ازطرف دیگر در اکثریت موارد چون مخلوط گشتن بتن، کاتالیزگرهای فوم انعطاف پذیر اورتان، داروسازی، محصولات مراقبتی از خود، مواد شیمیایی صنایع کشاورزی، امولوسیون عکاسی نقش حیاتی را ایفا می نمایند.
 
روند تولید اتانول آمین
اتانول آمین (C2H7NO) وابسته به شیوه واکنش اتیلن اکسید با آمونیاک آبی، ساخته می شود. این روند همینطور محصولات دی‌اتانول آمین و تری‌اتانول آمین تا مرز تولید همراهی می سازد. در مجموع باید بیان داریم که روند تولید EA ها شامل ۳ دوره می گردد که به قرار زیر است:
  • سنتز
  • تقطیر آمونیاک
  • مجزا گشتن گون‌ های متعدد EA
درجه واکنش میان 40 تا 80 درجه سانت‌گراد و فشار آن صاحب 20 تا 40 اتمسفر می باشد. این روند، نوعی واکنش اتوکاتالیزوری محسوب می گردد و فاقد نیازمندی به کاتالیزور خاص هست. تغییر نسبت هر یک از این واکنش ها به واسطه میزان مقدار تولید گشتن نسبی هر یک از این سه محصول امکان پذیر است.
 
مزیت های بکارگیری اتانول آمین
از این ماده در روند تولید گشتن محصولات مرتبط به  مراقبت شخصی و مواد آرایشی در قالب پاک کننده یا سورفکتانت‌ بکار گرفته می شود. مواد نام برده به نابودی کامل چرک و روغن از سطح پوست اطلاق می گردد. وابسته به آنکه این نوع محصول، فاقد رایحه قوی نیست، در گروهی از محصولات چون رنگ مو، مورد استفاده قرار می گیرد.  یکی دیگر از مزیت های استفاده از این ماده تنظیم گشتن pH یک محصول می باشد. بدین ترتیب در زمان نگه داشتن آن محصول از تخریب کامل آن ممانعت می شود. بدین ترتیب میزان ماندگاری محصول روند صعودی را طی می کند. ترکیبات DEA و مشتقات متصل به آن به عنوان یک امولسیفایر و یا مواد کف کننده صاحب کاربریست کاربرد دارند.
مشتقات اتانول آمین
اجازه دهید تا در این قسمت با انواع متعدد مشتقات اتانول آمین و مزیت های هر یک آشناییت یابیم تا درک شما از از مبحث جامع، و بدون به جا ماندن ابهامی به پایان رسد :
  • تری اتانول آمین
این نوع ترکیب آلی چسبناک، هم نوعی آمین سوم و هم یک تریول به حساب می آید. منظور از تریول نوعی مولکول با فرمانروایی سه گروه الکل است. این ماده نوعی ترکیب فاقد رنگ است. ولی امکان دارد گرید های صنعتی آن، به علت وجود ناخالصی‌، با رنگ زرد به چشم آیند.
  • دی اتانول آمین
دی اتانول آمین نوعی ماده بشمار می رود که در فرمولاسیون خانواده محصولات مراقبت از پوست و همینطور لوازم آرایشی به جهت تنظیم نمودن pH و بهبود یافتن پایداری محصول صاحب کاربرد است. حروف DEA، اختصارا به جهت معرفی این محصول بکار می رود و عموما در روند تولید محصولاتی چون مرطوب کننده‌ ها، ضد آفتاب ها، شامپوها، پاک کننده ها و نرم کننده‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد. ناگفته نماند که دی اتانول آمین به دفعات اندک و در مقادیر محدودی قابلیت استفاده داراست. دقیقا تا جایی که اطمینان حاصل گردد که این محصول در جایگاه یک ملایم و غیر تحریک کننده قرار گرفته است.
  • مونو اتانول آمین
اتانول آمین‌ها یکی از گروه های آمینو الکل‌ها به حساب می آیند. از طرف دیگر گروهی از ترکیبات آنتی هیستامین در قالب نوعی اتانول آمین قابل شناخت است. مونو اتانول آمین‌ ها صاحب ویژگی های حاکم الکل‌ ها و آمین‌ ها می باشند به همین ترتیب این قابلیت را دارا هستند تا با هر دو گروه عملکردی واکنشی را به جریان اندازند.
  • دوکسیل آمین
دوکسیل آمین نوعی دیگر است که به سبب دارا بودن خاصیت ضد التهابی، آرام‌بخش و آنتی هیستامینی شناخته می شود. هیستامین نوعی ترکیب آلی نیتروژنه محسوب می گردد و این قابلیت را داراست تا در بدن انسان و دیگر پستانداران، با بروز حساسیت همراه شود. نا گفته نماند که میزان مرگ و میر به علت رخ داد این‌ نوع مسمومیت بسیار محدود بوده ولی مقدار شدت علائم وابسته به میزان مصرف نمودن هیستامین و دیگر آمین های بیوژنیک و بروز میزان و نوع حساسیت در شخص به آمین‌های بیوژنیک خاص با تفاوت همراه است.
 
  • دیفن هیدرامین
از سایر مشتقات اتانول آمین‌ها می توان از دیفن هیدرامین نام برد که در حوزه پزشکی با قدرت ظاهر می گردد. دیفن هیدرامین نوعی آنتی‌هیستامین محسوب می شود و به سبب مسدود نمودن و کنترل ماده دخیل، به بهبود گشتن علائم ناشی همچون آبریزش بینی، خیس شدن چشم، عطسه و… اطلاق خواهد شد. ناگفته نماند که این ترکیب به جهت تسکین و بهبود یافتن سرفه‌ های وابسته به تحریک گشتن جزئی گلو یا مجاری هوایی  بهترین گزینه درمانی محسوب می گردد. کنترل حرکات غیرارادی و غیرطبیعی افرادی که مبتلا به سندروم پارکینسون می باشند را میتوان از سایر مزیت های این نوع آمین معرفی نمود.
  • دیمن هیدرینات
 این نوع دارو نیز، همچون هم‌ خانواده‌ های سابق یک آنتی هیستامین معرفی می گردد و می تواند که هیستامین طبیعی موجود در بدن را کنترل و با کاهش آن همراه گردد. این دارو به جهت ممانعت و بهبود تهوع، استفراغ و سرگیجه وابسته به بیماری‌ های حرکتی به شهرت زیادی رسیده است.
 
سیتیژن واردکننده اتانول آمین آزمایشگاهی از مرک و سیگما می باشد.

« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
 
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است