v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

ph چیست


١٤٠٢/٦/٢٧

 منظور از PH چیست؟

منظور از ph نوعی معیار الگاریتمی می باشد که به جهت  مشخص ساختن مقدار اسیدی یا بازی بودن محلول های مایع بکار می رود. به طور کلی این مایع وظیفه دارد تا اندازه غلظت یون هیدروژن را، در محلول مشخص سازد. بعد از آن می تواند هویت اسیدی یا بازی بودن محلول را فاش سازد. در مجموع چنانچه رقم  PH کم باشد، محلول را اسیدی و چنانچه بیشتر باشد آن را بازی می خوانیم. کنترل این میزان در بدن می تواند، یکی از عوامل اصلی به جهت تعیین سلامت جسم انسان بشمار آید. با توجه به دو مثال زیرین متوجه اهمیت ثبات صحیح این معیار خواهید گشت :
  • چنانچه PH محیط بدن در شرایط اسیدی قرار گیرد، موجب بروز پوکی استخوان در بدن فرد می گردد
  • و اما چنانچه محدوده PH آبزیان تغییر نماید، به مرگ این موجودات منتهی خواهد گشت
ph-01

کاغذهای pH از چه چیزی تهیه می گردند ؟
نشانگر pH ریشه ساخت کاغذهای pH  هستند. این عامل نوعی ترکیب هالوکرومیک محسوب می گردد که می تواند به واسطه تغییر رنگ یون های هیدرونیوم یا یون های هیدروژن را به بهترین شکل ممکن تشخیص بدهد.
در صورتی که pH محلولی در دمای حاکم ۲۵ درجه سانتی گراد روی ۷ قرار گیرد، خنثی بوده و در دسته بندی اسید ها و یا بازها قرار نمی گیرد. اما در صورتی که در نمودار کمتر از ۷ را نمایش دهد، از ماهیت اسیدی و بیشتر از ۷ از ماهیت قلیایی آن پرده بر می دارد.


شناساگر PH چیست؟
به جهت معین ساختن محدوده PH محلول ها، می بایست که از شناساگر ها کمک گرفت. در هر یک از محیط های اسیدی، بازی و خنثی باید انتظار مشخص گشتن طیف رنگی متفاوتی در شناساگر ها را داشت. از همین رو این امکان می رود که بتوانید مقدار اسیدی و بازی بودن و یا PH محلول را مشخص نمایید. اصلی ترین شناساگرهای PH به قرار زیر هستند :
  • شناساگرهای اسید و باز
  • شناساگرهای طبیعی
  • کاغذ لیتموس
 
ph-02

 پی اچ (pH) چه نقشی در نگهداری مواد غذایی ایفا می‌کند ؟
 مواد غذایی وابسته به فعالیت میکروب ها در معرض فاسد شدن قرار خواهند گرفت. شدت فساد وابسته به  میزان رشد میکروبی در این مواد و در انتها توانایی این میکروارگانیسم ها در رشد و تکثیر می باشد. ایجاد چنین شرایطی وابسته به عوامل مختلفی از جمله آب، pH، اکسیژن، دما و همینطور ساختار فیزیکی حاکم در مواد اولیه غذا رخ می دهد.
عموما این دسته از غذا ها با درصد رطوبت بالا، بیش از سایرین در صدد دچار گشتن به فساد قرار می گیرد. این مواد دارای pH خنثی بوده و همیشه دارای قالبی قطعه قطعه هستند و در یخچال نگهداری نمی شوند. این در حالی است که مواد غذایی خشک ، اسیدی  و نگهداری شده در یخچال دارای مقاومت بیشتری نسبت به سایرین هستند.

 
ph-03

درکشاوزی به چه میزان مبحث PH صاحب اهمیت است ؟
البته که به هیچ وجه نمی توان از اهمیت ویژه و گاهاً حیاتی ph در زمینه کشاورزی چشم پوشی نمود. هر کدام از گیاهان قادر به تحمل محدوده ی خاصی از PH هستند. در صورتی که PH موجود در خاک یک مزرعه زراعی از میزان نرمال و متناسب کمتر و بیشتر باشد؛ روند رشد گیاه را از شرایط عادی خارج می سازد.
عامل PH به شکل کاملا مستقیم و با تاثیر زیادی در گیاهان، توانایی کنترل حلالیت عناصر غذایی در خاک را داراست. با این اوصاف نیاز است تا پیش از خرید کود های کشاورزی میزان PH موجود در خاک اندازه گیری و در صورت نیاز کودهای دیگری را با آن تلفیق نماییم.

 
ph-04

کاغذ ph و کاغذ تورنسل چه تفاوتی با هم دارند ؟
چنانچه تصمیم به خرید یک کاغذ ph مناسب دارید؛ در ابتدا می بایست متوجه تفاوت حاکم میان کاغذ ph با کاغذ تورنسل گردید. در این صورت محصولی را تهیه خواهید نمود که به خوبی پاسخ نیازتان را می دهد؛ در قالب تعریفی ساده بیان می داریم که کاغذ تورنسل یا لیتموس تنها موفق به فاش ماهیت اسیدی یا بازی یک محلول می گردد. در صورتی که کاغذ PH این توانایی را دارد که میزان درجه ی اسیدی یا بازی بودن محلول را به نمایش بگذارد.
 

« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است