v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

اتانول


١٤٠٢/٦/٢٠
اتانول چیست؟
 اتانول ترکیب آلی ساده ای از خانواده الکل‌ ها به حساب می آید که با اسامی متعددی چون اتیل الکل، الکل اتیلیک، هیدروکسی اتان و   قابل شناخت است. در واقع این محلول نوعی ترکیب مایع هیدروکربن است که صاحب ساختار مولکولی ساده‌ای می باشد. دارد.EtOH نماد شیمیایی نشان دهنده  مایع اتیل الکل است. البته برای بیان آن، به صورت فرمول مولکولی می بایست از کنار هم قرار دادن   حروفC2H6O استفاده نمود. در ساختار حاکم محلول اتانول، تعدادی هیدروکسیل اتصال گشته به کربن یافت می شود. علاوه بر بوی کاملا مشخص اتیل الکل، دارا بودن قابلیت اشتعال، بی رنگی و مایعی فرار بودن از شاخصه های بارز این محلول  است. اتانول در قالبی کاملا طبیعی از تخمیر قند ها به واسطه ی مخمر ها یا وابسته به شیوه ی فرآیندهای پتروشیمی چون هیدراتاسیون اتیلن به مرحله تولید می رسد و در جایگاه بهترین نوع ضد عفونی کننده، در حوزه پزشکی است.
 
تصویر 1
 
 
اتانول حاوی چه ترکیبی است؟
از اتانول با نماد شیمیایی EtOH؛ با نام الکل اتیلیک، هم یاد می گردد. این ترکیب در دسته ترکیبات آلی قرار گرفته و در جایگاه الکل‌های نوع اول گنجانده شده است. این الکل نوع اولی ترکیبی محسوب می گردد است که صاحب یک دسته عاملی هیدروکسیل با ساختارجمعی RCOH می باشد. پس این الکل ساده با دارا بودن یک ترکیب آلی و صاحب فرمول شیمیایی را می توان به شکل CH3-CH2-OH یا C2H5OH هم بیان داشت.
 
 کاربرد اتانول
 
صنایع بهداشتی و آرایشی
البته که قدرت اتانول در نابودی کامل ویروس ها و باکتری ها از هر نوع محلول دیگری پیشی می گیرد. بنابر این می توان آن را بهترین و گاهی تنها مایع ضد عفونی کننده نتیجه بخش تلقی نمود که هم در حوزه پزشکی و هم تولید محصولات بهداشتی و آرایشی با هدف ضدعفونی کنندگی مورد استفاده قرار می گیرد. در باب مکانیزم اثر بخشی آن نیز باید بگوییم که نابودی کامل پروتئین و چربی های موجود در ارگانسیم ها، روند ضد عفونی نمودن را به نتیجه می رساند.
 
 داروسازی
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ترکیبات حاکم در مایع این ماده نزدیک به 700 نوع دارو چون استامینوفن، مکمل‌های آهن، رانیتیدین، فوروزماید، مانیتول، فنوباربیتال، تری‌متوپریم/سولفامتازول و داروهای ضد سرفه هست که در حوزه پزشکی و امر درمان آمار قابل توجهی محسوب می گردد.
 
 صنایع غذایی
اتانول ها در فرمولاسیون مواد غذایی به منظور حل گشتن هر چه بهتر و همینطور یکنواختی اسانس ها در ترکیب آب و بالاخره استخراج طعم‌ ها در صنعت غذا با هدف ایجاد یک مخلوط همگن شفاف مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به جهت یک نگهدارنده مطلوب با هدف ثابت نمودن محصول و حفاظت کردن از آن در مقابل آلودگی میکروبی یاری کننده است. اما در نتیجه نهایی کمترین اثری از الکل نمی ماند.
 
تصویر 2
 
به جهت تمیز سازی سطوح مختلف
عموما در ترکیب همه شیشه پاک کن ها از اتانول استفاده می گردد. چراکه به سبب دارا بودن قابلیت تبخیر هر نوع لکه قالب بر هر سطحی را رفع می نماید البته این ترکیب تنها در سطوح شیشه ای، چوب، پلاستیکی و ... کارآمد نبوده و روی بافت پارچه نیز تاثیر گذار است
 
استفاده به عنوان حلال
اتانول صاحب انحلال‌ پذیری بالایی در آب است. به همین دلیل به جهت تولید محصولات متعددی چون عطر ها، بوزداها یا دئودورانت‌ها، اسپری مو و مواد صنعتی چون لاک و رنگ در جایگاه یکی از مواد اولیه اصلی قرار می گیرد. این محلول حلال کمک می کند تا هر کدام از اجزای فعال حل نشونده در آب، نرم و قابلیت حل پیدا کنند.
 
مورد استفاده به عنوان سوخت
به علت سوختن اتانول در هوا مقدار زیادی دی‌اکسیدکربن و همینطور آب تولید می گردد. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که با بنزین مخلوط و بنزول تهیه گردد.
بیشترین میزان بکارگیری اتانول در این حوزه به جهت تامین سوخت موتور و همینطور افزودنی‌ های سوخت است. تامین سوخت موشک و برخی هواپیما های مسابقه ای با وزن کم، از طریق اتانول صورت می پذیرد.
 
​چه تفاوتی میان اتانول و متانول اتانول وجود دارد ؟
فرمول شیمیایی مرتبط به اتانول با حروف  CH3CH2OH نشان داده می شود که متشکل از یک گروه اتیل (CH3CH2-) به یک گروه هیدروکسید (-OH) می باشد. اتانول دارای قابلیت اشتعال در میزان قابل توجه و همینطور فرار است. این ماده به سبب دارا بودن پیوندهای هیدروژنی دارای ویژگی حلالیت بالا در آب است. به صورت مشابه، امکان دارد که اتانول با هر نوع الکل دیگری ترکیب گردد. از طرف دیگر به عنوان مایعی بی‌رنگ اما همراه با بوی ضعیف شیمیایی همراه است. اتانول ها مجزا از برهمکنش‌های بسیار زیادش با سایر حلال‌های آلی، در قالب یک اسید ضعیف وارد عمل می شود. با این وجود که میزان اسیدیته آن بسیار کمتر از اسیدیته آب می باشد. نا گفته نماند که یک یون اتوکسید از یک یون هیدروکسید همیشه  بازی‌کننده‌ تر خواهد گشت.
 
اتانول مرک
 
سیتیژن، ارائه کننده حلال های آزمایشگاهی از جمله اتانول از شرکتهای معتبر مرک و سیگما آلدریچ؛ جهت استعلام قیمت، هماهنگی و خرید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است