v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

ایمنی کار با مواد شیمیایی


١٤٠٢/٤/٢٦
ایمنی کار با مواد شیمیایی چیست؟
    منظور از ایمنی کار با مواد شیمیایی، انجام برخی امور به جهت محافظت فرد و ممانعت از ایجاد هر رخداد غیرقابل جبرانی در حین کار با مواد شیمیایی است البته که در این روند حفظ سلامت محیط کار نیز مدنظر قرار داده می شود. این فعالیت ها شامل استفاده و کار با هر گونه مواد شیمیایی طبیعی و سنتتیک و طیف گسترده ای از شرایط مواجهه  از حضور طبیعی مواد شیمیایی در محیط گرفته تا استخراج یا سنتز آنها ، تولیدات صنعتی ، استفاده از حمل و نقل و دفع آن ها را شامل می گردد. زمانی که در باب ایمنی مواد شیمیایی سخن به میان می آوریم در حال یاری جستن از مولفه های علمی و فنی بسیاری از جمله سم شناسی،  اکوتوکسیکولوژی و روند ارزیابی ریسک شیمیایی هستیم که در گرو تجهیز به دانش دقیق مواجهه و اثرات بیولوژیکی است.
 

در زمان کار با مواد شیمیایی نیازمند استفاده از چه نوع تجهیزاتی می باشیم؟
آری! این ترکیبات توام با سودمندی قابل توجهی که داراست، می تواند با بی رحمی تمام سلامت فضای کار و همینطور فرد فعال را مورد هدف قرار دهد. اما چنانچه از تجهیزات مرتبط به آن استفاده گردد، از این احتمال تا میزان قابل توجهی کاسته یا حتی آن را به صفر می رساند. این تجهیزات مورد نیاز به جهت تامین ایمنی کار با مواد شیمیایی عبارتند از:

لباس آزمایشگاه
اولین گام در این حوزه بهره مندی از روپوش سفید، لباس ایمن و مناسب به جهت انجام آزمایشات متعدد است. ناگفته نماند که لباس کار وابسته به نوع کاربری آزمایشگاه و نوع فعالیت‌های انجام شده در آن متفاوت و صاحب تجهیزات متعددی است.
عینک
با توجه به این مورد که احتمال پاشیده شدن مواد شیمیایی مورد استفاده در حین فعالیت آزمایشگاهی وجود دارد، استفاده از عینک مخصوص می تواند، تا میزان عمده ای از بروز آسیب و به خطر افتادن سلامتی شما جلوگیری نماید.
عدم بکارگیری لنز در فضای آزمایشگاه
بیان داشتیم که به جهت تضمین ایمنی کار با مواد شیمیایی، استفاده از عینک مخصوص به جهت ممانعت از ورود هر ماده ای به درون چشم، موثرترین شیوه ممکن است. اما به هیچ وجه ایمنی در مقابل هر نوع بخار سمی و مضر را ضمانت نخواهد کرد. وجود چنین  بخاراتی در حین کار سبب جذب رطوبت چشم می گردد و احتمال می رود برای خارج نمودن لنز از چشم مجبور به انجام عمل جراحی گردید.
 

به پا داشتن  کفش بسته و مقاوم
تاکید بر استفاده کفش بسته و مقاوم، به جهت ممانعت از ریخته شدن مواد شیمیایی روی پا است. بدین ترتیب در گامی دیگر حفظ سلامت پاهایتان را نیز تضمین می نمایید و از ایجاد سوختگی و آسیب پوست آن ممانعت خواهید کرد. توجه نمایید که استفاده از کفش های پاشنه بلند، دمپایی و صندل در ممنوعیت های حضور در فضای آزمایشگاه محسوب و یکی از قوانین مطرح در ایمنی کار با مواد شیمیایی به حساب می آید.
عدم استفاده از جواهرات
آیا می دانید که استفاده از هر نوع جواهرات، ساعت و... انگشتر  می تواند بخارت سمی را جذب و به ایجاد خارش و یا التهاب پوستی اطلاق گردد؟
عدم پوشش با لباس گشاد یا آویزان
به تن کردن لباس بسیار گشاد شما را در شرایط تهدید زایی به جهت برخورد و گیر کردن به وسایل آزمایشگاه ‌قرار می دهد. تصور کنید که در حین کار لباستان با یک چراغ بونزن تماس و به آتش سوزی و سوختگی منتهی گردد.
عدم گوش دادن به رادیو و موسیقی در ضمن کار به سبب ممانعت از هر گونه حواسپرتی و عدم تمرکز کافی
و در پایان استفاده از کلاه مخصوص به سبب پوشش دادن موهای بلند
 

آیا در پایان فعالیت، نیازمند عمل به قوانین حاکم در ایمنی کار با مواد شیمیایی هستیم؟

تمام شرایط حاکم و مورد تاکید در ایمنی کار با مواد شیمیایی تنها مختص زمان کار نبوده و در پایان نیز سفارشات مهمی را پیوسته گوشزد می کند که به ترتیب زیر است:
  • شست و شوی کامل سطح خارجی دست کش و کفش ها با آب و صابون
  • قبل از خارج کردن دست کش های خود، نیاز است تا لباس های حفاظت فردی را درآورید. در صورت نمایان گشتن هر نوع پاره گی، چاک و خسارتی را به سرعت آن را برطرف سازید
  • بعد از آن به سراغ درآوردن کفش و دستکش های بروید
  • هر کدام از لباس های آلوده‌ تان را در پاکت پلاستیکی و بدون تماس با لباس های شخصیتان قرار بدهید
  • به کمک آب و صابون دست، صورت و گردن و پشت ساق های دست خود را کاملا بشویید؛ تا به منزل برسید و با دوش گرفتن تمام بدن و تار موهایتان را از تهدید هر نوع مواد شیمیایی عاری سازید.
 

« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است