v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

بخش های شیمی


١٤٠٢/٤/١٥
​بخش های شیمی

      شیمی مطالعه علمی در ارتباط با خواص و رفتار مواد می باشد و به بررسی عناصر تشکیل دهنده ماده، ترکیبات ایجاد شده از اتم ها، مولکول و یون ها، خواص، ساختار و رفتار یا تغییراتی که در دوران واکنش با دیگر مواد متحمل می گردند، مبادرت می ورزد. شیمی جایگاهی میان زیست شناسی و فیزیک داراست و به عنوان یک رشته بنیادی معرفی می گردد، چرا که مفاهیم ارائه گردیده در بخش های شیمی به درک و فهم دیگر رشته ها کمک شایانی می کند ‌ مثلاً تشکیل سنگ آذرین ، داروشناسی و... تمامی این ها به علم شیمی ارتباط دارند!
 

علم شیمی !
   پیش از بررسی بخش های شیمی بهتر است با همدیگر در ارتباط با این علم کمی بیشتر و بهتر سخن بگوییم. اساس و پایه این علم نظریه اتمی می باشد که بیان می دارد تمامی مواد از واحدهای بسیار کوچکی به اسمِ اتم ایجاد شده است . این اصل بیان می دارد در انجام یک واکنش شیمیایی عادی در ماده تغییری ایجاد نخواهد شد ، پلی فیزیک نوین ثابت کرد که این انرژی می باشد که بدون هیچ تغییری باقی مانده و انرژی و جرم با یک دیگر ارتباط دارند ‌.
اکثر اتم ها با اتم های دیگر واکنش نشان می دهند ، چون ؛ واکنش چوب با اکسیژن هنگامی که می سوزد! از سایر یافته های بخش های شیمی می توانیم به این مورد اشاره بنماییم که اتم ها حدوداً به نسبت مساوی با هم دیگر ترکیب می گردند . قابل ذکر است که در زمینه این قوانین استثناهایی هم وجود دارد .
از سایر یافته های علم شیمی این است که زمان انجام یک واکنش شیمیایی میزان انرژی حاصل با انرژی‌ های از دست رفته همواره برابر است که این موضوع نشان دهنده مفاهیم تعادل ، ترمودینامیک ، سینتیک شیمیایی می باشد . برخی از اصول بخش های شیمی مدرن دربرگیرنده موارد زیر است ؛ 
 
 
  • ماده !
در علم شیمی ، ماده به هرچیزی اطلاق می شود که جرم و حجم ساکت دارد ، یعنی فضا را اشغال می نماید و از ذرات ایجاد شده است . ذرات تشکیل دهنده ماده حاوی جرم سکون می باشند . تمامی ذرات جرم سکون ندارند ، چون ؛ فوتون ! ماده می تواند یک ماده شیمیایی خالص و یا مخلوطی از مواد باشد !
  • اتم !
اتم در واقع واحد اصلی شیمی می باشد . از یک هسته متراکم به اسمِ هسته اتمی ایجاد شده است که به واسطه ی فضایی که توسط یک ابر الکترونی اشغال گردیده ، احاطه شده است . هسته از پروتون هایی با بار مثبت و نوترون هایی بدون بار ایجاد گردیده است . حال آن که ابر الکترونی از الکترون هایی با بار منفی ایجاد می شود که به دور و اطراف هسته می چرخد . در یک اتم خنثی الکترون هایی با بار منفی ، بار مثبت پروتون ها را متعادل خواهد ساخت . اتم نیز یکی از مهم ترین بخش های شیمی است .  
  • عنصر !
یک عنصر شیمیایی ماده خالصی می باشد که از یک گونه اتم ایجاد شده است و تعداد خاصی پروتون ، در هسته آن معین می گردد که عدد اتمی به خود نام می گیرد و با نماد Z نشان داده خواهد شد . عدد جرمی خاصی از جمع تعداد پروتون و نوترون در یک هسته می باشد . گرچه که تمامی هسته های اتم ها متعلق به یک عنصر ، حاوی عدد اتمی برابری می باشند . ولی امکان دارد لزوماً عدد جرمی برابری نداشته باشند . این را هم به خاطر داشته باشید که اتم های یک عنصر دارای اعداد جرمی متفاوتی با هم دیگر هستند .
  • ترکیب ؛
ترکیب ماده شیمیایی خالص است و بیشتر از یک عنصر ایجاد گردیده است و علاوه بر تمامی این ها خواص ترکیبات اندکی به خواص عناصر تشکیل دهنده شباهت دارند . نام گذاری استاندارد ترکیبات به واسطه ی اتحادیه بین‌المللی شیمی خالص و کاربردی صورت می گیرد .
 
 
امیدواریم که ما در طول این مطلب از خود توانسته باشیم شما را با برخی از مهم ترین بخش های شیمی آشنا نماییم . حال خاطر نشان می شویم که شما عزیزان می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید . 
 

« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است