v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

آشنایی با مواد شیمیایی آزمایشگاهی


١٤٠٢/٤/١٢
مواد شیمیایی چیست؟

       زمانی که هدف مبحث ما، اشاره و پرداختن به مواد شیمیایی باشد، اشاره جزئی و بخصوصی نخواهیم داشت. بلکه در حال صحبت در حوزه مجموعه ای کامل از موادی هستیم که صاحب خصوصیات مشخص و ترکیبات معینی هستند. هر یک از عنصرهای شیمیایی با قرار گیری در کنار انواع دیگر، امکان مخلوط و ترکیب شدن و سپس مبدل گشتن به ماده نویی را دارند.  مواد شیمیایی در سه رده ساده، ترکیبی و یا حتی آلیاژ طبقه بندی می شوند که حاصل ترکیب بندی عناصر متعدد است. قالب خاصی در این نوع مواد حاکم نبوده و در ۳ حالت جامد، مایع و گاز پیش نیاز بسیاری از فعالیت های روزمره بشر است. به طوری که فقدان هر کدام در اغلب مواقع با هیچ جایگزینی جبران پذیر نیست. یکی از این موارد، نیاز های فضای آزمایشگاه هاست که به واسطه مواد شیمیایی آزمایشگاهی پاسخ داده می شوند. البته که معرفی این نوع، جدول بندی طویلی را می طلبد که امکان پرداختن بدان در این مبحث وجود ندارد. به همین سبب تنها با ۱۰ مورد از با کیفیت ترین آن ها آشناییت خواهیم یافت.
 
 
 مواد شیمیایی آزمایشگاهی
         عموما مواد شیمیایی آزمایشگاهی وابسته به نام، مشخصات و فرمول ماده که بر روی بسته بندی درج گشته، قابل تشخیص و شناخت است البته این لغات تحریر شده، اشاره به مقدار خلوص ماده دارد. چند مورد از پر کاربرد ترین این مواد به قرار زیر است :
 
۱. استیک اسید :
 استیک اسید همان جوهر سرکه‌ می باشد که به قطعیت شمارش مورد استفاده قرار گرفتن آن از میزان انگشت شمار خارج شده و در دسته بندی اسیدهای آلی قرار می گیرند. اسید استیک تحت پوشش کربوکسیلیک اسیدها بوده و با فرمول CH3COOH قابلیت شناخت دارد. از این ماده به عنوان واکنش‌گر شیمیایی ابتدایی یاد می شود که به عنوان پیش نیاز اغلب فعل و انفعالات شیمیایی مورد نیاز است. ناگفته نماند که گاهاً استیک اسید در قالب حلال در آزمایش‌ها یا جایگاه اسید ضعیف  به فعالیت خود ادامه می دهند.
 
۲. استون:
 اما فرمول (CH3)2CO به ساده ترین کتون مرتبط است که اصلی ترین نقش به عنوان پرکاربردترین ماده در آزمایشگاه ها را ایفا می نماید. احتیاط در ضمن استفاده از این ماده مهمترین موردیست که می بایست بدان توجه ویژه ای نمود. چرا که مواردی چون فرار، بی‌رنگ و به شدت آتش‌گیر از ویژگی های اصلی حاکم یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی هست. از استون یا همان پروپانون در قالب یک لکه‌بر صاحب قدرت کمک گرفته می شود.
 
۳. آمونیوم هیدروکسید: 
ممکن است اطلاعاتی در باب ترکیب گاز آمونیاک در آب در دست داشته باشید. منظور از این ترکیب، همان آمونیوم هیدروکسید می باشد. NH4OH با ویژگی های بارزی چون فرار، بی‌رنگ و شفاف و حاوی بوی تندی در میان سایر مواد شیمیایی آزمایشگاهی شناخته می شود. مورد استفاده آمونیاک آبی در آزمایشگاه های تحقیقاتی به جهت تجزیه و آنالیز معدنی کیفی در جایگاه یک باز معدنی می باشد.
 
۴. کربنات کلسیم:
 اگر در دسته بندی مواد معدنی به مطالعه ترکیبات مواد شیمیایی آزمایشگاهی بپردازید با نام کربنات کلسیم با فرمول CaCO3 مواجه خواهید گشت. عمده این ماده در ساختار پوسته زمین بوده و لقب پرکاربردترین ترکیبات آزمایشگاهی را به خود اختصاص داده است. مورد استفاده این ماده به عنوان یک آنتی‌اسید و به جهت و خنثی نمودن واکنش‌های شیمیایی متعدد است.
 
 
 
۵.  کلرید کلسیم (کلیسیم کلراید)
اگر به نام این فرمول دقت نمایید؛ متوجه قرار گیری دو  عنصر کلر و کلسیم در کنار یکدیگر خواهید گشت. کلرید کلسیم ( Cacl2 ) یکی دیگر از مواد شیمیایی آزمایشگاهی است که وظیفه ی سرعت بخشی یا کاتالیزور به عنوان واکنش‌های شیمیایی را دارد. این ترکیب در قالب جامد با طیفی سفید رنگ و یا پودری سفید مورد استفاده قرار می گیرد.
 
۶. سولفات مس: 
مس سولفات همان کات کبود است که اغلب ما به سبب موجهه با آن در کتاب‌های درسیمان، تا حدودی با آن آشناییت داریم. از کات کبود به عنوان شناساگر و واسطه شیمیایی استفاده می‌شود.
 
۷. پودر نشاسته ذرت:
 از این ترکیب به عنوان پرورش دانه‌های ژله‌ای و مخمرها بکار گرفته می شود. از همین رو دارنده بالاترین میزان کاربری در آزمایشگاه‌های بیوشیمیایی هستند.
 
۸. دکستروز یا مونوهیدرات:
 یکی دیگر از مواد شیمیایی آزمایشگاهی گلوکز یا قند ساده می باشد که در  روند واکنش میلارد اصلی ترین نقش را ایفا می نماید.
 
 ۹. هیدروکلریک اسید (اسید کلریدریک): 
 ترکیب گشتن هیدروژن‌کلرید در آب به هیدروکلریک اطلاق می گرد. این ماده صاحب قدرت به شکل کاملا طبیعی و بدون دخالت کمترین عامل مصنوعی در معده ترشح و صاحب PH مابین ۰ تا ۲ است.
 
۱۰. اتانول: 
ترکیب C2H5OH یکی از بهترین حلال ها در آزمایش‌های شیمیایی محسوب می گردد. اتانول می تواند با ایجاد تغییر در ترکیب پروتئین‌ها و مولکول‌های دیگر بر خواص حاکم در میکروارگانیسم‌ها تاثیر می گذارد.
 
 
 
در زمان استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد ؟
  • اطمینان از رعایت ایمنی پیش از هر اقدامی در زمینه استفاده از مواد شیمیایی آزمایشگاهی
  • استفاده از دستکش، عینک، روپوش و هر  وسایل محافظتی مورد استفاده
  • جایگزینی ابزار و مواد کم‌خطر در صورت امکان
  • استفاده از کرومات سرب به جای کربنات مس
  • عدم ترکیب مواد شیمیایی آزمایشگاهی بدون حضور مسئول آزمایشگاه
 
استفاده از مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع است

برای خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی مورد نظر خود با ما تماس حاصل فرمایید.

« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »