v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

تیتراسیون


١٤٠٢/٤/١
 
تیتراسیون
​      تیتراسیون یکی از فرآیندهای بسیار مهم در علم شیمی به خصوص در شیمی تجزیه و علوم آزمایشگاهی محسوب می شود . این روند یک شیوه ی بسیار ساده و البته کاربردی جهتِ تعیین غلظت محلول مجهول است . به عبارتی به اضافه نمودن آرام یک محلول با غلظتی مشخص به حجم مشخصی از یک محلول البته با غلظت نامعین اطلاق می گردد . ما در این مطلب از خود ضمن تعریفی جامع از تیتراسیون شما را با انواع تیتراسیون هم آشنا می کنیم . لطفاً با ما در ادامه ی این مطلب از خود همراه باشید .
 
TIT01

تیتراسیون به چه معناست ؟
همانطور که شما هم می دانید این روزها اکثر آنالیزها و آزمایشات درون آزمایشگاه ها و به کمک شیوه های آنالیز دستگاهی صورت می پذیرد . ولی به این مسئله توجه داشته باشید که بهره گیری از شیوه های کلاسیک چون تیتراسیون همچنان درون آزمایشگاه ها الزامی است .
به عبارتی در محدوده غلظت های پایین شیوه های کلاسیک شکست خواهند خورد . پس اندازه گیری با روش هایی جدید چون آنالیز دستگاهی می تواند مفید و سودمند باشد . ولی در چهارچوب غلظت بالاتر ، شیوه های مدرن نسبت به روش های کلاسیک به لحاظ دقّت عمل دارای محدودیت هستند . پس به عبارتی تیتراسیون شیوه جایگزین بهتری خواهد بود .
تیتراسیون در واقع یک فرآیند و تکنیک برای تعیین مقدار غلظت یک محلول ناشناخته و یا تعیین غلظت یک محلول شناخته شده است . روند تیتراسیون تا به هنگامی ادامه خواهد داشت که واکنش در نقطه هم ارزی به خنثی گردیدن دست پیدا کند . در چنین حالاتی با تغییر رنگ واکنش ، پایان آن اعلام خواهد شد . به عبارتی به دست آوردن نقطه پایانی به کمک شناساگر و با تغییر رنگ ، قابل شناسایی است . ما در ادامه به بررسی بیشتر انواع تیتراسیون خواهیم پرداخت . لطفاً با ما همراه باشید .
TIT02

انواع تیتراسیون را بشناسید !
انواع متنوعی از تیتر نمودن بنابر نوع واکنش درگیر و با اهداف گوناگون وجود دارد . متداول ترین انواع آن عبارت می باشد از !
  • تیتراسیون اسید و باز ؛
در این نوع از تیتراسیون یک تیترانت اسیدی یا بازی با آنالیتی که باز یا اسید می باشد ، درگیر واکنش خواهد شد . این واکنش به عبارتی یک واکنش خنثی شدن اسید و باز است . انواع تیتراسیون اسید باز دربرگیرنده موارد اسید و باز قوی ، اسید ضعیف با باز قوی ، باز ضعیف با اسید قوی و اسید و باز ضعیف است .
  • تیتراسیون کمپلکسومتری ؛
این شیوه به عبارتی واکنش کمپلکس گردیدن یک فلز با یک لیگاند است . اغلب معرف مورد بهره گیری در این روند ، دی سدیم اتیلن دی آمین تتراستات است .
  • تیتراسیون رسوبی ؛
این شیوه به عبارتی برای تعیین غلظت عناصر کاربری دارد . نهایتاً مغلوب محصول واکنش رسوب خواهد نمود . تیتراسیون رسوبی دربرگیرنده موارد تیتراسیون با تیترانت های غیر عالی نیز تیتراسیون سورفکتنت ها است .
  • تیتراسیون اکسایشی – کاهش ؛
در این نوع از انواع تیتراسیون تیترانت یک ماده اکسید کننده و یا کاهش دهنده است . به عبارتی روند تیتر نمودن یک واکنش اکسایش – کاهشی است . غالباً به علّت رنگی بودن واکنش دهنده ها ، نیازی به افزودن شناساگر ها نمی باشد .
  • تیتراسیون فاز گازی ؛
در این شیوه واکنش دهنده ها را همراه با یک گاز اضافی مخلوط می نمایند . به عبارتی گاز جای تیترانت را در روند خواهد گرفت .
 
  • تیتراسیون پتانسیل زتا؛
در چنین فرآیندی ، کامل گردیدن واکنش به واسطه ی پتانسیل زتا معین می گردد نه شناساگر !
  • تیتراسیون یدومتری؛
به واکنشی اطلاق می شود که در آن ید اکسید می گردد . در این نوع از انواع تیتراسیون ید نقش شناساگر داشته است و اغلب از تیوسولفات تحت عنوان تیترانت بهره گیری می شود . 
 

برخی از مهم ترین کاربردهای تیتراسیون
از آن سوی که روند تیتر نمودن یک روند شیمی تجزیه است ، از این جهت برای اندازه گیری غلظت بهره گیری می شود . از این جهت در صنایع گوناگونی چون صنایع غذایی ، آزمایشگاه تشخیص طبی ، آزمایشات شیمی ، صنایع آب و فاضلاب ، داروسازی نیز .... کاربری بسیاری را دارد . مازاد بر این ها در علم زیست شناسی برای تعیین غلظت ویروس و باکتری نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

سیتیژن؛ واردکننده و تامین کننده انواع مواد شیمیایی مناسب تیتراسیون
جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات شیمیایی با ما تماس حاصل فرمایید.

لازم به ذکر است که استفاده از اخبار و مقالات سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
 

« کلیه کالاهای ارائه شده توسط این فروشگاه صرفا جنبه تحقیقاتی و آزمایشگاهی داشته و کاربرد دارویی و خوراکی ندارند »